Anders denken

Filosoferen met kinderen

Door te filosoferen leer je dat denken interessanter wordt als je met elkaar denkt. Je wordt als het ware één brein. Dus jouw gedachten zijn niet interessant omdat ze van jou komen, maar zijn interessant als ze onderdeel van het geheel worden en het geheel interessanter, complexer, dieper en verrassender maken. 

Ik vind het aan elkaar plakken van gedachten het leukst, want dan krijg je weer iets nieuws.

Imram 9 jaar

 

Filosoferen is inspirerend. Je krijgt zoveel nieuwe ideeën dat je hoofd er vol van zit. Je kunt het eeuwig blijven doen.

Zoë 11 jaar

Werken met denkgereedschappen

Op de OBS Nicolaas Maes in Amsterdam begeleid ik de ontwerpgroep bij het ontwikkelen van denkgereedschappen. Hiermee geven we het kritisch denken binnen de thema’s (narratieven) waar deze school mee werkt vorm.
Vragen als hoe verdiep ik mijn thema of project? Hoe betrek ik alle kinderen erbij? Hoe organiseer ik een denkkring met kleuters? komen voorbij. Ik coach de leerkrachten om vanuit een vragende houding het lesgeven in narratieven vorm te geven. In Ruimte voor spelen met denken lees je hoe het werken met denkgereedschappen er in de praktijk uitziet.

Het echt luisteren naar kinderen en het niet vanzelfsprekend invullen wat een kind zegt of denkt, maar daarop doorvragen maakt dat je als leerkracht beter luistert. Het helpt me nog steeds om te zeggen: ‘vertel… leg uit… wat is dat….? als ik mijn leerlingen vragen stel.

Leerkracht groep 7 over het stellen van ‘denkvragen’

Filosoferen smaakt naar meer! 

Het filosoferen met kinderen en jongeren wint de laatste jaren terrein in het Nederlandse onderwijs, de vraag groeit. Op de 11 scholen die ik voor Stichting Aves begeleid is veel interesse voor de nascholing van leerkrachten en uit alle hoeken van Nederland krijg ik de vraag naar introductieworkshops. Zin in een voorproefje? In de Staat van Stasse (Radio 2) filosofeerde deze kinderen onder mijn leiding over geluk. 

In het kort:

    Centrum Kinderfilosofie Nederland 

    Ik was 8 jaar betrokken bij het Centrum Kinderfilosofie Nederland (CKN). Eerst als coördinator en de laatste vier jaar als voorzitter van bestuur. Samen met een groep enthousiaste vrijwilligers gaven we het centrum in die jaren een nieuw gezicht. In het hart van de veranderingen staat de oprichting van de beroepsgroep, met een kwalitatieve standaard voor wat filosoferen met kinderen en jongeren (FmKJ) onderscheidt van andere gesprekken. Nieuwsgierig? Ga voor meer informatie naar: www.kinderfilosofie.nl

    We hebben te vaak het idee dat onze ‘zienswijze’ ook de ‘zijnswijze’ is. Een denkfout met verstrekkende gevolgen, want de wereld zit vaak anders in elkaar dan we denken.

    Henk Oosterling 

    CONTACT

    Telefoon: 06-14846781
    E-mail: info@alexandrabronsveld.nl